المواضيع الأخيرة
» خريد بهترين و ارزان ترين ها از اينترنت
الإثنين أكتوبر 19, 2009 2:49 am من طرف جان بوگو

» کسب ماهيانه 500000تومان تضميني با CN3
الأحد سبتمبر 27, 2009 12:48 pm من طرف جان بوگو

» كسب درآمد اينترنتي در سايت مشاغل ايران
الأحد سبتمبر 20, 2009 5:41 pm من طرف جان بوگو

» سايت کسب در آمد اوکسين ادز
الأحد سبتمبر 20, 2009 5:27 pm من طرف جان بوگو

» معرفي سايت مطمن براي کسب در آمد
الأحد سبتمبر 20, 2009 4:51 pm من طرف جان بوگو

» حقوق ماهيانه و مادام العمر
الأحد سبتمبر 20, 2009 4:47 pm من طرف جان بوگو

» موبايل مجاني هديه بگيريد!! باور نمي کنيد
الأحد سبتمبر 20, 2009 4:40 pm من طرف جان بوگو

» ارتباط چربي حيواني با سرطان لوزالمعده
الأربعاء يوليو 01, 2009 7:08 pm من طرف غورزه

» بازتاب حضور رونالدو در سينماي ايران
الأربعاء يوليو 01, 2009 6:53 pm من طرف غورزه

ورود

كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
جان بوگو
 
غورزه
 
joju
 
boo aouf
 
Admin
 
mehran1415
 
sood aloyoon
 
hamidmaharaje
 


در امتحانات، چي بخوريم، چي نخوريم؟

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

در امتحانات، چي بخوريم، چي نخوريم؟

پست من طرف جان بوگو في الأحد يونيو 21, 2009 3:14 pm

دكتر كوروش جعفريان، متخصص تغذيه و استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران با عنوان اينكه هنگام امتحانات استرس دانش‌آموزان به شدت افزايش مي‌يابد و به همين دليل اختلالاتي در ترشح بعضي هورمون‌ها از جمله آدرنالين و كورتيزول ايجاد مي‌شود گفت: «اين هورمون‌ها كه هورمون استرس ناميده مي‌شوند، به بدن كمك مي‌كنند تا انرژي بيشتري براي مقابله با شرايط جديد پيدا كند.»...

دكتر كوروش جعفريان، متخصص تغذيه و استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران با عنوان اينكه هنگام امتحانات استرس دانش‌آموزان به شدت افزايش مي‌يابد و به همين دليل اختلالاتي در ترشح بعضي هورمون‌ها از جمله آدرنالين و كورتيزول ايجاد مي‌شود گفت: «اين هورمون‌ها كه هورمون استرس ناميده مي‌شوند، به بدن كمك مي‌كنند تا انرژي بيشتري براي مقابله با شرايط جديد پيدا كند.»



چاي و قهوه؛ كاهش تمركز
او در ادامه با انتقاد از باور غلط افراد در استفاده از چاي و قهوه براي بيدار ماندن در هنگام امتحانات گفت: «مواد كافئين دار مانند قهوه و چاي و حتي برخي كاكائوها در كوتاه مدت سبب بيداري و تمركز حواس مي‌شوند، اما خواص آن در مدت چند دقيقه برعكس شده و باعث برهم خوردن تمركز و حتي كاهش يادگيري و در نتيجه افزايش استرس و اضطراب در فرد مي‌شود.»

آب‌ميوه صنعتي؛ استرس
دكتر جعفريان در ادامه، آب‌ميوه‌هاي صنعتي را نيز به دليل داشتن شكر و مواد افزودني ، نامناسب ارزيابي كرده و گفت: «آب‌ميوه‌هاي صنعتي و نوشيدني‌هاي شيرين به اين دليل كه انرژي زيادي را يك جا تخليه و آزاد مي‌كنند، استرس‌زا هستند.»

آب و لبنيات؛ تسكين‌بخش
مصرف آب و لبنيات تسكين بخش هستند و مي‌توانند در كاهش استرس دانش آموزان موثر باشند. دكتر جعفريان تاكيد كرد: «افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس، از غذاهاي سبك و غذاهايي كه انرژي‌شان به مرور آزاد مي‌شود، استفاده كنند. غلات و موادي حاوي كربوهيدرات‌هاي پيچيده كه بيشتر در نان سنگك و بربري يافت مي‌شود و مقدار فيبر آنها بالاست، سبب كاهش استرس در افراد مي‌شود.»

صبحانه‌ را حذف نكنيد
اين متخصص تغذيه با تاكيد بر مصرف تمام وعده‌هاي غذايي به ويژه صبحانه در ايام امتحانات اضافه كرد: «در ايام امتحانات نبايد وعده‌هاي غذايي را حذف كرد، به خصوص صبحانه كه در كنترل استرس نقشي اساسي دارد، زيرا در هنگام صبح، ميزان ترشح كورتيزول به بيشترين حد خود مي رسد و صبحانه سبب كنترل استرس مي‌شود.»

چرب و شور ممنوع!
او در ادامه توصيه كرد دانش‌آموزان از خوردن غذاهاي چرب و شور در اين ايام خودداري كنند، زيرا غذاهاي چرب و شور ديرتر هضم مي‌شوند و در شرايط استرس‌زا مانند ايام امتحانات، با ايجاد اختلال در كاركرد دستگاه گوارش سبب مسموميت و حالت تهوع در فرد مي‌شود.

دكتر جعفريان همچنين با انتقاد از گرايش دانش‌آموزان و دانشجويان در فصل امتحانات به فست‌فودها و غذاهاي آماده كه استرس‌زا هستند، گفت: «والدين بايد سعي كنند ساندويچ‌هاي خانگي و سالم را به همراه آب‌ميوه‌هاي طبيعي براي دانش آموزان تهيه كنند.»

گردو، پسته و فندق
اين متخصص تغذيه مغزهاي گياهي يا آجيل را منابع خوبي براي دريافت انرژي و كاهش استرس عنوان كرد و گفت: «مغزهاي گياهي منابع خوبي از فيبر و اسيدهاي چرب ضروري، از جمله امگا 6 و 3 و بسياري املاح ديگر هستند و چربي آنها بي‌ضرر محسوب مي‌شود و حتي در صورت مصرف معقول (يك مُشت در روز)، باعث از بين رفتن و كاهش چربي‌هاي مضر بدن نيز مي‌شوند.»

او با اشاره به دانش آموزاني كه در ايام امتحانات پُرخوري مي كنند و اشتهايي مضاعف پيدا مي‌كنند، گفت: «استرس بحثي روحي و رواني است كه افراد در قبال آن دو نوع واكنش تهاجمي يا افسردگي نشان مي‌دهند و در حالت تهاجمي افراد براي آرام كردن خود، به كارهاي زيادي از جمله خوردن زياد غذا روي مي‌آورند.»

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان افزود: «اين افراد به علت فرار از استرس، شروع به پُرخوري و بدخوري مي‌كنند كه اين خود سبب تشديد و افزايش استرس در فرد شده و حتي وي را در معرض چاقي و اضافه وزن قرار مي‌دهد.»
avatar
جان بوگو
مدیر کل سایت غورزه
مدیر کل سایت غورزه

تعداد پستها : 223
Registration date : 2008-03-19

خواندن مشخصات فردي

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد